Liten forumaktivitet? - Page 2 - LynnBlakeGolf Forums

Liten forumaktivitet?

Scandinavian PGA

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-14-2006, 04:50 PM
metallion's Avatar
metallion metallion is offline
Senior Member

Håller med på många sätt. Men legalt funkar det alltså så att det är den som har rättigheterna som gör hur han vill.

Det är dock inte lätt att skriva om boken och göra den mer lättillgänglig. Tror det var så att amerikanska PGA en gång i tiden bestämde att TGM skulle vara basen för instruktion i framtiden. Man trog igång ett projekt för att göra en mer lättillgänglig version av boken. Efter några år hade den nya boken över 600 sidor, men då hade man ändå bara täckt in hälften av originalet. Så projektet lades ned.

Det säger en del. Både om hur komplex golfsvingen är och hur mycket som står i Homers mästerverk.

Men visst skulle det gå att göra en nedbantad version av boken också. Det är ju i någon mening det som en bra instruktör gör när man tar en lektion. Det är dock återigen upp till TGM LLC att ta det initiativet, eller att någon övertygar dem om att det är rätt väg att gå.
Old 01-14-2006, 06:30 PM
Andretti Andretti is offline
Junior Member

Jo det stämmer.

Homer har ju ett sund koncept med att inte upprepa sig själv, utan istället indexera allt. Men det är också en starkt bidragande orsak till att boken är tungläst för en nybörjare som mig.

Man börjar läsa ett stycke. Precis när det börjar bli intressant så kommer en referens till något annat kapitel (oundvikligt eftersom 'allt hänger ihop'). Om man då hoppar dit och kollar så är det samma visa med nya referenser... till slut har man inte läst färdigt nåt!

Jo, jag vet att han har en läslista (som jag också följer), men det känns tufft att lämna kapitel bakom sig utan att ha full koll på vad som menades.
Det är ju först när man läst lista ett och två och börjar sätta ihop svingen som man har den stora bilden klar för sig. Men vid det laget kan jag tänka mig att en del har törnat...

Angående ny bok och så... Intressant det du skrev om det amerikanska försöket. Antar att det inte är något på gång inom den närmsta tiden då. Men å andra sidan finns ju nätet och video. Får nöja mig med det så länge!

a
Reply With Quote
Old 01-15-2006, 03:58 AM
metallion's Avatar
Senior Member

Boken är som sagt grymt tungläst. Speciellt i början. Efter ett tag börjar man få en slags överblick och kan orientera sig bättre. De som verkligen kan sin TGM sitter bekvämt tillbakalutade i soffan och rabblar referensnummer. De sistnämnda brukar säga att boken är väldigt lättläst.

Varenda ord i boken finns där av en anledning. Homer var extremt noggrann när han författade den. Det finns inga utfyllnadsmeningar. Varenda mening och varenda ord i boken finns där av en specifik anledning. Han har mycket omsorgsfullt knådat på och ifrågasatt varenda ord i hela boken. Och först i den outgivna 7:e upplagan ansett sig vara klar.

Skulle Homer ha varit en mer bluddrig person som fyllt i med exempel, anekdoter och referenser såsom "Ben Hogan sade en gång" så skulle den troligen vara på 2000 sidor.

Det spelar ingen roll vilken sida man slår upp i boken. Inte heller vilken mening.

Varenda textrad, varenda bild är fylld av KÖTT. Skriver han ett ord med versaler så är det för att det är viktigt. Etc etc.

Ytterligare en anledning till att den är tungläst. Det är en stor omställning att gå över från den svada som karakteriserar annat vi läser - som detta inlägg - till Homers högoktaniga koncentrat.

Min personliga uppfattning är att man omöjligen når ända fram med mindre än att då och då stämma av med en AI. När jag var i USA på kurs dök det upp en snubbe som ägnat 18 år - tror jag det var - åt att studera boken på egen hand. Han var verkligen påläst. Trots detta så gav det honom enligt egen utsago oerhört mycket att träffa några AI's som kunde ge honom den rätta tolkningen av ett och annat. Men även detta nämner förstås Homer i boken...

Som kuriosa hade den här killen hittat boken i en bokhandel för c:a 18 år sedan och studerat den sedan dess. Inte förrän hans dotter en dag satt och surfade fick han veta att det faktiskt fanns andra personer ute i världen som intresserat sig för den. Han trodde han var ensam i världen om att läsa den. Han bokade kursen samma dag. Trots att den hölls på en plats som han inte trodde att något i världen skulle få honom att åka till... Men det är en annan historia.
Old 01-15-2006, 06:01 AM
Andretti Andretti is offline
Junior Member

Dammiga böcker
Skön historia

Jag kan se killen framför mig, som med viss riktighet ansett sig hitta en gammal dammig bok från nittonhundrafrösihjäl... som när han börjar läsa den tänker "ha, nu har jag en 'edge' mot mina kompisar på helgmatcherna".

Måste vara grymt kul att få utbyta meningar och erfarenheter efter så lång tid...
Reply With Quote
Old 01-15-2006, 02:46 PM
metallion's Avatar
Senior Member

Originally Posted by Andretti
Måste vara grymt kul att få utbyta meningar och erfarenheter efter så lång tid...
LOL. Du har en god inre syn! Låt mig säga så här: Första kvällen - efter att ha snackat TGM ett par timmar - gick vi ut och åt. Tror han tillbringade halva middagen med att stå och luftsvinga vid bordet.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules