Kul med lite respons.
Kan berätta några roliga iaktagelser.
Träffade i lördags en av detta forumets medlemmar. Han fick en cd med bla Tomasellos videos av mig i höstas och har sedan helt gått upp i TGM. Det roliga var att han i lördags hade med sig en kompis som han i sin tur har introducerat i TGM. Så där stod vi tre styck på rangen och diskuterade i tgm- termer, underbart.
Dessutom har vårt yngste pro på klubben varit iväg på båda de kurser som Henning och Javier har hållt under 2006.
Det känns på något sätt som om det finns en väldigt bra grogrund för TGM i Sverige.
Kul med lite respons.
Kan berätta några roliga iaktagelser.
Träffade i lördags en av detta forumets medlemmar. Han fick en cd med bla Tomasellos videos av mig i höstas och har sedan helt gått upp i TGM. Det roliga var att han i lördags hade med sig en kompis som han i sin tur har introducerat i TGM. Så där stod vi tre styck på rangen och diskuterade i tgm- termer, underbart.
Dessutom har vårt yngste pro på klubben varit iväg på båda de kurser som Henning och Javier har hållt under 2006.
Det känns på något sätt som om det finns en väldigt bra grogrund för TGM i Sverige.
Och mera är på gång.....
Jag är en engelskman som har bott här i göteborg i 5 år. Jag var presenterad till TGM September '05 och känna mig att golf har blivit mycket roligare för det. Tack henning! Där har varit stora positiva förändringar till båda swingen (obeskrivligt till single shift swinger) och scorekort (från hcp 9 till 4). Just nu jobbar jag med body lane components, framförallt pivot och också höger forearm pickup.
Har någon bra inomhus drills angående pivot och höger forearm pickup? Helst utan klubb... låg takhöjd!
Hej, jag har prövat på gym att, i apparaten där man kan dra åt alla håll, dra uppifrån och snett ner med stång och lite vikt. Alltså samma rörelse som down i down and out. Jag är högerhänt men vänsterspelare så jag behöver verkligen stärka min vänster och kanske framförallt vänster underarm eftersom jag är hitter. På motsvarande sätt kan man dra snett uppåt och träna takeaway med liten vikt. Jag vet ännu inte resultatet. Min målsättning är dock mest att öka stabiliteten i vänster sida.
Jag heter Hans och har väl inte kommit så långt i mitt läsande av boken men jag har i alla fall hunnit med en lektion för Henning och jag hoppas att det blir flera trots att jag bor ca 40 mil i från Ale GK
Hej, jag har prövat på gym att, i apparaten där man kan dra åt alla håll, dra uppifrån och snett ner med stång och lite vikt. Alltså samma rörelse som down i down and out. Jag är högerhänt men vänsterspelare så jag behöver verkligen stärka min vänster och kanske framförallt vänster underarm eftersom jag är hitter. På motsvarande sätt kan man dra snett uppåt och träna takeaway med liten vikt. Jag vet ännu inte resultatet. Min målsättning är dock mest att öka stabiliteten i vänster sida.
Jag skulle rekommendera lite triceps träning, tex smal bänkpress, dips eller push downs. Lite allmänt grundläggande styrketräning är inte fel heller.
Jag heter Fredrik och bor i Stockholm. Efter några frustrerande år där jag inte för mitt liv lyckades ta mig ner på singel flyttade jag utomlands, dock inte av den anledningen
Under de åren slutade jag i princip med golf. Det blev någon runda per år. Mest beroende på att jag inte kände någon som spelade. När jag flyttade hem såg jag så småningom Annika på The Colonial. Det ledde till en närmast hysterisk nytändning. Läste en del på nätet och blev någon gång 2003 rekommenderad att köpa Ben Doyles video, "How to build a G.O.L.F. game". Ringde Ben och köpte videon per telefon. Efter några dagar trillade den ned i brevlådan. Tillsammans med en personlig dedikation av Ben.
Studerade videon under 2004, men fick inte ut den effekt jag hoppats på, även om förståelsen ökade markant. Efter säsongen 2004 insåg jag definitivt att jag behövde träffa någon som kunde uttolka boken. Bestämde jag mig för att åka till USA för studera med Ben Doyle i tre dagar sommaren 2005. Anmälde mig också till en clinic med bl.a. Lynn, Ted och Chuck i Florida.
Till slut pusslade jag ihop en drömresa på c:a 12 dagar som bl.a. inkluderade spel på några drömbanor samt tre dagars lektioner med Ben i Californien och tre dagar med gubbarna ovan i Florida.
På den senare (Lynn etc) träffade jag också Henning.
Skulle vilja säga att de dagar jag spenderade med Ben, Lynn, Ted och övriga ökade min förståelse för TGM med c:a 20 gånger. Därmed inte sagt att det skulle ge samma effekt för andra, men jag vågar lova att det ger effekt.
Sedermera ordnade jag ett litet TGM-möte "Meeting of minds" i Stockholm. Det blev sannerligen inte många deltagare, men entusiasmen var desto större.
Etc etc.
Vad tycker jag om TGM idag? Jag ser boken som golfsvingens alfabet. Punkt. Där står allt man rimligen behöver veta om svingen, men inte nödvändigtvis hur man lär sig det. Även i andra avseenden är det en fullständigt makalös bok. Ju mer man tittar i den, desto mer inser man att HK vägt varenda kapitel, stycke, ord, stavelse, fetstil och kursivering på guldvåg. Han måste ha varit en mycket speciell person.
Den enda delen av spelet som inte TGM hjälpt mig med nämnvärt är nog puttningen. Men det kan vara så att jag missat något. När det gäller övriga delar av spelet har den gett mig fundamenta som man alltid kan återvända till när det inte stämmer. Dessutom har jag fått massor av insikter som gjort det avsevärt roligare att träna. Det blir exempelvis mycket intressantare och mer konstruktivt att träna närspel om man laborerar med olika hinge actions i stället för att bara försöka etablera en känsla som kan vara borta vilket dag som helst.
Just den här eftersäsongen har mitt engagemang när det gäller golfstudier minskat i takt med att min arbetsbörda ökat. Men så fort gräset börjar lysa grönt räknar jag med att golfadrenalinet börjar pumpa igen.
Till och från håller jag kontakt med massor av människor som jag lärt känna direkt och indirekt genom TGM. De finns förutom i Sverige bl.a. i USA, England, Australien. TGM är lite av ett globalt språk som nästan garanterar att man träffar intressanta människor. Åker man till Australien för att spela golf så kan man garanterat hitta någon TGM-are som gör upplevelsen ännu mer intressant.
TGM passar inte alla, men de som passerar en och annan tröskel kliver inte tillbaka igen.
När någon frågade Homer vad han tyckte var bäst med boken levererade han ett något överraskande svar:
"The people I meet".
Jag kan bara instämma. En tre dagar lång TGM-clinic med ett gäng andra svingnördar och AI's är garanterat oförglömlig. Det vore kul om det på sikt kunde etableras en så pass stor bas i Sverige att det blir möjligt även här.
I mitt tycke bleknar all annan instruktion i jämförelse. Speciellt om en person som Lynn Blake har ett finger med i spelet.
Jeg ved at nogle af de svenske TGM'ere (4-5 stk.) har været samlet en gang. Kunne det ikke være interessant at forsøge at samle gruppen igen.
Jeg kunne forestille mig en weekend med:
TGM samtaler med diskussion af forskellige koncepter.
Range workshop
Gruppeinstruktion v/ Henning eller en anden af de skandinaviske AIs
Video
Turneringsrunde søndag
Helst så jeg jo at det blev i det sydlige Sverige, men måske man kan finde en facilitet der tilgodeser de fleste midtvejs mellem Stockholm, Göteborg og Malmö.
efter lynns och hennings show i Halmstad startade mitt intresse för tgm. har alltid varit intresserad av teknik och sökt på alla möjliga håll efter ett sätt att jobba och lära ut det här spelet dels till mig själv och dels i mitt jobb som tränare. Precis som lynn säger så har alla genomgångna metoder känts ofullständiga... Här får jag helt plötsligt ett SYSTEM att hänga upp allting på och där det ändå finns möjlighet till viss "flexibilitet" (doyle mer swinging osv...) Med amen corner, kurskamrat från TU och vän, som ständigt bollplank har jag kört hårdare och hårdare med TGM och känt att det har gett resultat. Har också haft förmånen att från min tid på world of golf i göteborg lära känna Henning som gett mig massor av svar på alla mina frågor. Javier och Henning har verkligen motiverat mig att fortsätta studera TGM.
Kan inte nog poängtera vilken otrolig kunskap Henning har inom området och jag kan inte se varför man inte skulle åka till Ale likväl som till the Swamp...
Kämpar nu som tränare på Bro-Bålsta i stockholm med att inte ge mina elever för mycket information på en gång vilket jag upplever kan vara en risk i början. Gillar vad Ben Doyle lär ut och har genom Henning fått med mig många av hans drillar. Många elever som får tillbringa mycket tid i bunkern.
Själv slår jag bollen bättre än någonsin och kan bara konstatera att lynn skulle varit i sverige 20 år tidigare...
väl mött
Anders