YPE HTML PUBLIC "-/ LynnBlakeGolf Forums - View Single Post - Vänster hand
Thread: Vänster hand
View Single Post
Old 04-27-2006, 04:45 AM
metallion's Avatar
metallion metallion is offline
Senior Member

Originally Posted by Amen Corner
Huvudet skall vara stilla i svingen vilket är lite tvärtemot traditionell undervisning, då det anses att man hamnar i "reverse pivot". Vad tycker du, eller någon annan, som ändå har hållt på ett tag?
Själv vänder jag på frågeställningen och frågar mig om det finns någon fördel med att låta huvudet röra på sig. Jag ser ingen fördel, men en nackdel i att ögonen flyttar på sig relativt bollen. Det kan knappast göra saken lättare. Ytterligare ett inslag av timing och manipulation att hantera. Ytterligare en rörlig del som inte bidrar till att sweetspot träffar bollen.

Personligen ser jag "flytta på huvudet så får du ingen reverse pivot" som en quickfix. Sätter man verkligen in stöten på rätt ställe? Man behöver inte gå långt för att se mycket skickliga spelare som har huvudet helt stilla och ändå har allt annat än reverse pivot.

Men tittar du in på Manzellas forum så är han en förespråkare av att flytta huvudet. Och jag kan verkligen inte påstå att jag vet mer om saken än han gör. Upplever det som att majoriteten av TGM-gurus är bokstavstrogna, dvs de förespråkar Stationary Head - ofta mer specifikt att etiketten i nacken på tröjan inte rör sig från adresseringen till Both Arms Straight.